Uskonnonfilosofian professori Daniel C. Dennettin kirja Lumous murtuu on Terra Cognitan suomennoksena julkaistu uskontokriittinen teos (2007).

Dennett määrittelee uskonnot sosiaalisiksi järjestelmiksi, joiden jäsenet vannovat uskoa yliluonnolliseen toimijaan tai toimijoihin ja tavoittelevat näiden hyväksyntää. "Tämä on luonnollisesti kiertotie ilmaista ajatus, että uskonto ilman Jumalaa tai jumalia on kuin selkärankainen ilman selkärankaa."

Uskonto on Dennettin näkemyksen mukaan evoluution tuote. Hän toteaa kuitenkin, että uskonnon evoluution edellytys ei ole se, että se olisi hyväksi meille. Uskontoa luonnonilmiönä käsittelevä Lumous murtuu osoittaa sen monin tavoin. Raikasta lukemista!

 Dennet pyrkii osoittamaan uskonnon kauttaaltaan luonnolliseksi ilmiöksi. Hän sitoo uskonnon olemuksen käsitykseen yliluonnollisten toimijoiden olemassaolosta ja heidän suosionsa tavoittelusta. (Tästä käsityksestä riippumattomat variaatiot voidaan lukea hengellisyydeksi.) Dennett hakee selitystä uskonnon syntyyn ja kehitykseen evoluutiosta – etenkin sen kysymyksen näkökulmasta, kenen hyväksi uskonto toimii.

Moraalin alkuperä ei liity uskontoon

..tiedämme, etteivät uskonnolliset lakikokoelmat ja esikuvat voi olla moraalikäsitysten alkuperänä. Moraalikäsitykset ovat hämmästyttävän samankaltaisia myös sellaisilla ihmisillä, jjoilla on hyvin erilaiset uskonnolliset käsitteet tai joilla ei ole uskontoa laisinkaan. Sitä paitsi lapsille nämä käsitykset tulevat luonnollista tietä, ilman että heidän päähänsä pälkähtäisi yhdistää niitä yliluonnollisiin toimijoihin... (Pascal Boyer: Ja ihminen loi jumalat, s. 218)